lördag 21 november 2015

Konsten att skriva ett personligt brev. ("Jakten på det personliga brevet")

Att skriva personliga brev när du söker jobb är ingen exakt vetenskap. Det handlar lika mycket, precis som i alla annan kommunikation, om vem som är mottagaren, om vem som läser ditt personliga brev.
(Skulle du någonsin i framtiden söka jobb hos mig, så nappar jag på smilisar. Smilisar är ett bra komplement till text. ;) Jag gillar smilisar. <3

Nu har jag i alla fall börjat att blanda in min mamma i mitt personliga brev. Sånt gillar väl folk? Utdrag ur Ulfs personliga brev:

"Engagerad, analytisk, pragmatisk, kunskapstörstande, kreativ, positiv och munter är några ord som jag anser beskriver mig väl.

Som komplement till min egen beskrivning, och då jag vid tidigare ansökningar fått frågan hur min mamma skulle beskriva mig, kommer beskrivningen här:

- Trygg
- Glad
- Pålitlig

- Envis (det kan tolkas både positivt och negativt, men jag vill hävda att det är envishet ur ett positivt perspektiv - jag ger inte upp så lätt när jag stöter på problem. Jag är, som sagt, väldigt lösningsinriktad)
- Vet vad jag vill
- Ganska strukturerad (Här råder olika meningar om vad strukturerad innebär. Då jag är en person som ofta har många projekt på gång samtidigt, så har jag många "högar med papper" framme. Min mamma däremot tycker att sådana högar inte ska ligga framme synligt - för mig handlar det om att vi har olika arbetssätt som passar oss olika bra. Själv skulle jag säga att jag är mycket strukturerad i mitt arbetssätt, men att det på ytan kanske inte alltid upplevs så av min mamma.)"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar