onsdag 16 januari 2013

Ny artikel om Cityhandel, externhandel & e-handel på Stadslanering.se

Idag kom jag till insikt varför det finns så mycket skräpjounalistik och skräptidningsartiklar. Så fort man vill skriva om något och verkligen brinner för det så tycks information att djupdyka i aldrig ta slut. Själv skulle jag skriva ett kort och snabbt inlägg om handelns historiska utveckling och hur diskussionen kring detta sett ut. Det tar några timmar inklusive kaffepauser tänkte jag. Nu har jag istället läst ett antal böcker, ett antal utredningar och ett antal webbdokument, för att sammanfatta min "korta" historia. Det tog helt enkelt fler timmar än vad det var tänkt från början. Tänk du hur en journalist har det som har en deadline och måste leverera artiklar innan tidningen går till tryck. Klart de inte hinner djupdyka i allt de vill, låna böcker på biblioteket, kvalitetsgranska källor mm innan deras artikel går till tryck. Jag tror definitivt att många journalister har större ambitioner än vad de får utrymme till under sin arbetstid. Länge leve bloggen och det egna arbetet!?

Över till det väsentliga - historien upprepar sig, en gång hatade bagarna att vem som helst kunde bli bagare, sedan hatade handlarna att konsumenterna kunde köpa saker billigare hos Epa, nu hatar handlarna att handeln bedriv på externa köpcentrum och riskkapitalisterna bakom de externa köpcentrumen hatar att e-handeln tar deras kunder.

Artikeln:
Cityhandel, externhandel & e-handel. Rädslan för samhällsförändringar upprepar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar