torsdag 10 januari 2013

Konsten eller okonsten att svara på e-post. Eller hur man ägnar månader med att tala till stumma väggar.

---ULF SKRIVER START---
Hej,
Jag skickade tidigare mejl gällande att vår grupp behöver hjälp med och få feedback på den del av vår rapport som är underkänd. Då XXX inte har möjlighet att läsa igenom vänder jag mig till övriga (igen) som jag har anledning att tro kan Scheer och typologier (vilket jag antar att de som jobbar med denna kurs kan). Mejlet skickas även till XXX.

Det vi behöver hjälp med är att ni läser igenom vår text (bifogad samt finns den i slutet av meddelandet) och ger oss feedback gällande om vi förstått Scheer rätt och förstått hur man applicerar den på staden. Feedback alltså, inget konkret svar på godkänt/underkänt utkräves.

Det går givetvis även att boka in ett möte innan den 21/1 för diskussion kring texten om detta är lättare för er.Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Ulf Liljankoski
VD, Lilon AB
---ULF SKRIVER SLUT---

---B2 SVARAR START---
Ulf
Tyvärr finns ingen tid för oss att tillfredställa sådana här önskningar. Det är därför vi har särskilda datum för kompletteringar. Vi har alla fulla scheman och hinner inte handleda utanför de uppdrag vi har för dagen. Du måste förstå att vi alla undervisar på ett flertal kurser, på minst tre utbildningsnivåer och har alltså sammantaget väldigt många studenter. Utöver detta har vi utvecklingsarbete, forskning och diverse möten och konferenser. Vi kan inte läsa på begäran för att ge feedback utanför de ramar vi satt upp i kurserna. Det ryms helt enkelt inte i våra agendor. Jag önskar att vi kunde vara mer tillmötesgående, men de förutsättningarna finns inte.

Med vänlig hälsning,
B2
---B2 SVARAR SLUT---


---ULF SVARAR START---
Hej B2,
Javisst, jag känner mycket väl till hur arbetet brukar se ut inom den akademiska världen.
Att läsa texten uppskattar jag till ca 10 minuter, som kunnig inom ämnet kan man med en snabb överblick se huruvida kärnan i begreppen och förståelsen finns.
Jag har full förståelse för era övriga arbetsuppgifter. Själv jobbar jag helttid med mitt företag (egenföretagandet är inga 40 timmar när man jobbar helttid med eget - vilket jag tror du känner till), samt studerar jag 150% parallellt. Jag anser inte att alla ska vara lika energirika och jobba lika hårt som mig, men t o m jag har en 15-20 minuter på att hjälpa andra med jämna mellanrum.

Vänliga hälsningar
Ulf Liljankoski
VD, Lilon AB

---ULF SVARAR SLUT---

---B2 SVARAR  START--
Ulf,
ett gott råd: tänk dig noga för i framtiden innan du förolämpar människor vars livs- eller arbetssituation du inte vet något om. Vi är många som har arbetat/arbetar som du, och mer än så. Det ger oss likväl inte rätten att vara nedlåtande och oförskämda mot kollegor eller andra medmänniskor. Du har samma möjligheter som alla andra studenter att utnyttja kurstid och handledning. Om jag sluppit lägga tid på den här sortens korrespondens skulle jag kanske haft större möjlighet att stå till buds utanför planerad kurstid. (Jag tänker låtsas som att ditt senaste mejl aldrig landade i min mejlbox!)

Mvh B2
---B2 SVARAR  SLUT---

---ULF SVARAR START---
Hej B2,
Jag får be om ursäkt om det senaste brevet uppfattades som förolämpade och det var inte alls min mening.Men tyvärr upplever jag som att hela kursen i Attraktiva staden har varit fylld av försökt att tala till personer som inte ger svar på frågor - frågor som är viktig för oss studenter. När man väl gör ett försök får man åter ett "stumt" svar tillbaka. Och i ärlighetens namn, förolämpningar kommer i fler former än ord, det handlar även om att hur man behandlar andra. Vi sitter till synes i samma båt och har samma upplevelse.

Vänliga hälsningar
Ulf Liljankoski
VD, Lilon AB

---ULF SVARAR SLUT---

--- XXX & B2 SVARAR START---
Ulf,
du får ursäkta om vi ställer oss frågande till dina kommentarer, men det här börjar bli absurt. Du har sannolikt inte gått någon kurs med mer handledningstid än Attraktiva staden. Det har funnits tillfällen i princip varje vecka att diskutera och ställa frågor kring de fenomen ni arbetat med. Kursbudgeten domineras helt av handledningstid, just för att kurstiden ska kunna utnyttjas effektivt och att ingen ska gå svarslös. Vi har inte uppfattat det som att du, vid dessa tillfällen, har varit särskilt aktiv med att diskutera de analysmetoder eller gestaltningskoncept som kursen handlar om. Vi kan därför inte heller förstå din kommentar om att du inte får svar på dina frågor. 

Kursen har gått i många år och vi har aldrig hört något liknande från andra studenter. Tvärtom har den allmänna uppfattningen varit att handledningen är väldigt generös, jämfört med tidigare kurser och andra utbildningar. Du får gärna precisera vad du bygger denna upplevelse på, så att vi har en chans att förstå den.

Mvh XXX & B2
---XXX & B2 SVARAR SLUT---

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar