onsdag 17 oktober 2012

SJÄLVVÄRDERING ANALYS HT 2012 - Ulf Liljankoski

OBS: Detta är en inlämning jag var tvungen att göra i skolan. Jag skrev helt enkelt som jag tänkte, med några få redigeringar då all jag tänkte inte hörde hemma i en självvärdering. Någons rättstavning har inte heller ägnat mig åt. Jag skickade in det som det blev. Se det som en dikt.

BY158B Byggd miljö: Den attraktiva staden
SJÄLVVÄRDERING ANALYS HT 2012

NAMN
Ulf Liljankoski

VECKA 36
Vecka 36 bestod mestadels av att att lära känna nya personer samt diskutera vilket betyg vi skulle satsa på – Jag sa G räcker, de andra sa VG. Jag gick med på VG. Jag brukar få VG med jag tänker aldrig på betyg – det jag lär mig är viktigare. Ibland är det jag finner intressant inte alltid relevant för betygssättningen. Mitt mål ligger ibland utanför kursens mål.
Sedan pratade vi om torget – jag berättade det jag visste om torget efter att ha studerat i Lund för himla många år sedan, eller jag några år sedan åtminstone.


VECKA 37
Vecka 37, då började vi jobba med vårt underlag. Jag frågade varje dag ”vad är en situationskarta?”, ”vad är en situationskarta?” Varje dag samma fråga, jag var hade inte kunskap nog sedan innan för att veta, men jag visade nyfikenhet och nu vet jag vad de flesta av de där kartorna mm är. Det blev en lngsam start för att komma in i programmen, men det löste jag till slut galant må jag säga.
Besökte torget med gruppen men också själv. Passade på att undersöka torget när jag ändå studerade en kurs i Lund. Tog bussen från torget och inblick i rörelsemönster.


VECKA 38
Vecka 38 jobbade vi med kartmaterialet, i panik. Jag envisades med att vi skulle ha mindre detaljer, men gick med på att ha med mer detaljer.
Jag frågade massvis om programmen vi använda, fick massvis med bra hjälp från mina fina kamrater. Dock måste ju nämnas att jag även löste en hel del problem med skalning och visade både min egen och andra grupper hur detta skulle göras. Lite kunskap och logiskt tänkande bidrog jag med. Rita streck, rita streck, så såg mina dagar ut. Duktig på att rita streck, fastän autocad inte alltid lydde mig Klicka likadant men få olika resultat tydde på en viss okunskap och ovana i att använda redskapen.
Jag ritar för glatta livet, om man nu kan kalla dra streck för rita. Effektiva var vi. Jag var effektiv trots mina begränsade kunskaper i programmen. Med hjälp av logik och Google lyckades jag lösa en hel del problem med tjocklek på streck och färger.
Började skriva på den del jag tilldelades om Territorialitet, eller territorieblabla som jag envisades med att kalla det då jag varken kunde uttala eller stava till det..


VECKA 39
Vecka 39, fortfarande panik på skeppet, eller Ubåten, och på Kranen. Jag fortsatte att gnälla om att vi lade allt för mycket tid på detaljer, istället för att fokusera på enkelhet och tydlighet. Men jag var alltid vänlig i mitt gnällande och vänner var vi hela tiden (tror jag i alla fall – om ingen annan i gruppen säger något annat).
Vi skrev vi skrev vi skrev, äntligen ett program jag kunde behärska – open office! Sen lärde jag mig lite indesign när det var dags att skapa det färdiga dokumentet. Lyssnade på de kunniga och lärde mig baskunskaper – skapa rutor, skriva text, placera bilder, få för lång text att fortsätta i ny ruta.
Massa ny kunskap har jag tagit till mig som kanske inte ses i skrift, men har med mig sen, mer autocad, mer indesign. Något jag inte lärt mig ännu är allt det där med tissue och när var hur som är vilken (å andra sidan verkar ingen riktigt veta det), så den bristen har jag kvar, eller så har jag utvecklat en ny brist. Tänkte aldrig i tissue innan, och känner inget behov av det. Känner bara mig okunnig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar